Nieuwe beperkingen op gokreclames

Het aanprijzen van online casino’s gebeurt de laatste maanden veelvuldig, omdat diverse platformen een fors marketingoffensief hebben ingezet. Dit alles in navolging van de nieuwe Nederlandse wetgeving, die online gokken sinds 1 oktober 2021 legaal heeft gemaakt. De reclames worden echter als storend gezien, alsook discutabel omdat het idee van een verslaving altijd blijft hangen. Zodoende wil de overheid op verschillende manieren ingrijpen. Meer daarover in dit casino nieuwsbericht van deze week.
Beperking op ongerichte advertenties
Op dit moment zenden verschillende online casino’s commercials uit op televisie en ook via andere kanalen. In feite kunnen deze commercials en bannering iedereen bereiken, ook mensen die er niet naar opzoek zijn. Franc Weerwind, minister voor Rechtsbescherming, werkt nu aan een nieuwe amendement in de wetgeving die daar een beperking op instelt. Zo zou het doel zijn om advertenties uitsluitend te richten op de doelgroep.
Dit wil zeggen dat mensen die actief naar gokken zoeken, geclassificeerd worden als de doelgroep in kwestie en daar mogen dan advertenties aan getoond worden. Iedereen die niet actief zoekt naar gokken, zal dezelfde advertenties dus niet te zien mogen krijgen. Een nobel streven, maar het duurt nog wel even vooraleer dat rond is, zo kan dit normaal gesproken tot twee jaar duren. De minister tracht het echter binnen een jaar rond te hebben, dus dit zou dan in 2023 van kracht kunnen gaan.
Rolmodellen in commercials
Iets wat al veel eerder van kracht wordt is een aanpassing begin juni. Deze aanpassing in de wetgeving voert een beperking op de inzet van rolmodellen door, althans, dat is het doel. Wettelijk gezien mogen online casino’s bekende Nederlanders aan zich binnen, zolang zij geen actief sporter zijn, onder de 25 jaar zijn of een bereik in die leeftijdsgroep hebben.
Dat is echter een grijs gebied, want hoewel Andy van der Meijde niet actief sporter is en boven de 25 is, bereikt hij wel jongeren. Hij is het gezicht van BetCity en gezien hij jongeren bereikt, is dat een punt van discussie. Met name omdat hij wel aan de andere ‘eisen’ voldoet. Om dit, maar ook de inzet van andere bekende gezichten, te beperken is het streven om rolmodellen helemaal niet meer toe te staan.
Indien dat erdoor komt is het vanaf juni 2022 niet langer mogelijk voor een online betrouwbaar casino om bekende Nederlanders in te zetten voor gokreclames. In de tussentijd heeft de brancheorganisatie zelf ook ‘regels ingesteld’, die begin april van kracht zijn geworden. Hieronder valt een verbod op radioadvertenties, alsook print en outdoor reclames. Commercials worden op tv enkel na 22.00 uur uitgezonden en er worden nieuwe regels toegepast op de bonus marketing. Verder zijn er geen ongelimiteerde stortingsmogelijkheden meer en rolmodellen moeten minstens 35 jaar oud zijn.